Onze passage door Frankrijk
Het grootste deel van onze meerdaagse naar San Sebastian rijden we door “La Douce France”.
Vanaf de Belgisch-Franse grens rijden we door volgende regio’s :
· Rit 1 : Nord-Pas-de-Calais
· Rit 2 : Picardië
· Rit 3 : Ile-de-France – Seine en Marne
· Rit 4 : Centre – Loirestreek, met de kastelen van de Loire
· Rit 5 : Limousin & Périgord
· Rit 6 : Dordogne
· Rit 7 : Aquitaine – Gironde & Landes
· Rit 8 : Landes & Pyrénées Atlantiques
Rit 1 : Hulshout à Le Nouvion en Thiérache (173 km)
We rijden via Keerbergen, Haacht, Veltem-Beisem en Everberg naar Tervuren.
Km 43 : “Tervuren - Koninklijk Museum voor Midden-Afrika” met vijverpark, het vroegere jachtdomein van de Hertogen van Brabant. Het museum herbergt uitzonderlijke collecties uit Centraal-Afrika.
Km 51 : Vanuit Tervuren en Jezus-Eik rijden we door een deel van het “Zoniënwoud”. Het Zoniënwoud is een groot bos, meer dan 4000 hectaren groot, ten zuidoosten van Brussel. In het noordwesten dringt het “Ter Kamerenbos” (een uitloper van het zoniënwoud) tot diep in Brussel.
Km 55 : We verlaten het Vlaamse gewest en komen in Waals-Brabant. We.passeren de heuvel met de “Leeuw van Waterloo”, gebouwd in 1826 en opgedragen aan de gesneuvelde soldaten van de slag bij Waterloo in 1815.
Km 82 : Kanaal Brussel-Charleroi, op de grens van Waals Brabant en Henegouwen. Via Ronquières rijden we langs het kanaal naar het “Hellend vlak van Ronquières”, een scheepslift op het kanaal.
Km 89 : Feluy, waar zich één van de grootste petrochemische vestigingen van Total is gevestigd. De omgeving van Feluy is schilderachtig.
Km 100 : Le Roeulx - We zijn in de “Borinage”, een streek gelegen tussen de steden Mons (Bergen), Charleroi en La Louviere.
Km 104 : “Scheepslift van Strépy-Thieu”, gelegen op het Centrum kanaal. De kabellift is 102 meter hoog en 135 meter lang. Met de lift wordt een niveauverschil van 73 meter overbrugd.
Km 122 : Belgisch-Franse Grens – We komen in het “Departement-du-Nord.
Km 132 : Maubeuge, gelegen aan de Samber.
Km 141 : Vieux-Mesnil, begin van het “Parc Naturel de l'Avesnois”. Dit is landelijk Frankrijk op zijn best. De hoofdkleur van de ondergrond is hier groen, met afwisselend weiden, bossen, meertjes en daartussen dorpjes.
Km 170 : Prisches, einde van het natuurpark. We komen in het “Departement Aisne”.
Km 175 : Le Nouvion en Thiérache – 1ste slaapplaats op onze trip. Het is een klein dorp (3000 inwoners), gelegen aan de bron van de rivier de Samber.
Rit 2 : Le Nouvion en Thiérache --> La Ferté sous Jouarre (156 km)
De rit gaat vrijwel volledig door het “Departement Aisne”, gelegen ten NO van Parijs. Het 1st deel van de rit gaat door de “Thiérache”, een streek in het grensgebied met België, doorsneden door de rivier de Oise. Het is een natuurlijk gebied, met heuvelachtige weiden, dunbevolkt met verspreide verbouwing. De streek wordt gekenmerkt door zijn “60 Versterkte Kerken” (églises fortifiées). De kerken dienden als toevluchtsoord in tijden van oorlog en plundering. Er waren in de streek geen steden met beschermde stadsmuren.
Km 48 : Nouvillon-et-Catillon, gelegen in de “Laonnais” streek, met beboste en charmante dorpen, rond de departementshoofdstad Laon.
Km 75 : Anizy-le-Chateau, gelegen aan het “Canal de l’Oise”.
Km 93 : Venizel, gelegen aan de rivier de Aisne, op 6 km ten oosten van Soissons, één van de oudste steden van Frankrijk, en eerste hoofdstad van het Franse koninkrijk.
Km 120 : Neuilly-Saint-Front : We zijn in de “Tardenois”, een streek met glooiende landschappen.
Km 148 : We verlaten departement Aisne en komen in departement “Seine-et-Marne”.
Km 149 : We komen aan de oevers van de Marne. We volgen de Marne zowat 10 km, naar onze bestemming La-Ferté-sous-Jouarre.
Km 158 : La-Ferté-sous-Jouarre : Stadje van 10.000 inwoners.
Rit 3 : La Ferté sous Jouarre --> Chateauneuf sur Loire
Km 15 : Coulommiers, bekend om zijn kaas. We bevinden ons in het gebied tussen Marne en Seine.
Km 70 : Fontaine-le-Port waar we de Seine oversteken.
Km 72 : “Parc Régionale du Gatinais Francais”, een natuurpark gekarakteriseerd door de aanwezigheid van contrasterende landschappen : bossen en wouden, open plekken en landbouwvlaktes, rotsformaties en dorpen in zandsteen die elkaar afwisselen.
Km 82 : Fontainebleau met het kasteel van Fontainebleau, li in het midden van het “Forêt de Fontainebleau”, één van de grootste bossen van Europa
Km 103 : we verlaten dept “Seine-et-Marne”, en komen in departement “Loiret”, dat zijn naam ontleent aan de rivier Loiret, die gevoed wordt vanuit de Loire, en die zich na 12 km weer bij de Loire voegt. - Einde natuurpark Gatinais.
Km 128 : Beaune la Rolande – in de 2de wereldoorlog hadden de Duitsers er een concentratiekamp voor Franse krijgsgevangenen. Het werd ook gebruikt als internerings- en doorvoerkamp voor Joden. Tegenwoordig is er van het kamp niets meer over.
Km 156 : Chateauneuf-sur-Loire (8000 inwoners), gelegen aan de oevers van de Loire, op zowat 30 kms ten oosten van Orleans.
Rit 4 : Chateauneuf sur Loire --> Loches
We rijden vandaag de ganse rit door de Loirestreek, met zijn vele kastelen.
Km 32 : Kasteel van La-Ferté-Saint-Aubin : Gelegen 22 km ten zuiden van Orléans. Gebouwd aan het einde van de 16de eeuw. Het kasteel is omringd door slotgrachten. Het park bestrijkt 40 ha.
Km 40 : We verlaten het departement Loiret en komen in het ”Departement Loir-et-Cher”; een populaire fiets en wandelbestemming.
Km 67 : Kasteel van Chambord : Een 16de eeuws jachtkasteel dat nooit is gebruikt om langdurig in te wonen. Het kasteel is het grootste en waarschijnlijk het beroemdste kasteel aan de Loire.
.
Km 81 : Kasteel van Cheverny – Gebouwd in de 17de eeuw.
Km 126 : We komen in het ”Departement Indre-et-Loire”, bekend door zijn vele burchten en kastelen.. Als je hier door de streek fietst dan waan je jezelf in vervlogen tijden..
Km 131 : Kasteel van Chenonceau
Km 158 : Loches, eindstop van onze 4de rit. De stad heeft een historisch centrum en heeft haar middeleeuws centrum weten te bewaren.
Rit 5 : Loches --> Saint Junien
Km 25 : we verlaten departement Indre-et-Loir en komen we “Departement Indre”, begin van het “Parc Régional de la Brenne” : het omvat één van de waterrijkste gebieden in Frankrijk. Tussen de waters liggen slechts enkele gehuchten. Het grootste deel van dit gebied is onbewoond.
Km 66 : Ruflec – Het stadje heeft een typisch Romaanse kerk. Wandelaars kunnen flaneren langs smalle straatjes in de oude stad.
Km 88 : Les Hérolles - Einde van het Parc de la Brenne. Km 95 : We verlaten dept Vienne en komen in het “Departement Haute-Vienne. We bevinden ons in de “Limousin”, in het noordwesten van het Centraal Massief. De Limousin is één van de groenste streken van Frankrijk. Glooiende heuvels, dichte bossen en vele meren.
Km 130 : Bellac – Dit stadje vormt een harmonieus geheel, bijzonder fotogeniek.
Km 155 : Oradour-sur-Glanne : Aan het einde van de rit maken we een kleine omleiding om de ruïnes van Oradour-sur-Glane te bezoeken. Het bloedbad van Oradour-sur-Glane vond plaats op zaterdag 10 juni 1944. Een Duitse pantserdivisie overvalt het dorp, drijft de mannen in graanschuren en fusilleert hen. De lichamen werden in brand gestoken. De vrouwen en kinderen werden samengebracht in de kerk. Om 17.00 uur steken de SS’ers de kerk in brand. De vrouwen storten zich in blinde paniek op de deuren. Slechts één vrouw overleefde de slachtpartij. Ook de rest van het dorp wordt in brand gestoken. 642 mensen worden zo vermoord. Slechts 6 personen overleefden het bloedbad. De aanleiding : Waarschijnlijk was het bloedbad een wraakactie.
Het was de grootste massaslachting door de nazi's op burgers in Frankrijk. Na de oorlog werd het dorp nabij de ruïnes herbouwd - de ruïnes van het dorp bleven behouden en zijn nog steeds te zien. Wie de ingang van het museum passeert komt midden in het dorp weer bovengronds. Daar zijn alle ruïnes nog in de staat van na de verwoesting. Alles is zo gelaten zoals op de fatale dag, inclusief de auto van de huisarts, die nog op het dorpsplein staat.
Km 168 : Saint-Junien, 30 km ten westen van Limoges.. Telt zowat 12.000 inwoners, en maakt deel uit van het arrondissement Rochechouart. Saint Junien is gelegen aan de deur van het natuurpark van de “Limousin-Périgord”. De stad ontwikkeld uit de middeleeuwen met de oprichting van een abdij gewijd aan de cultus van Saint-Junien, een zesde eeuw kluizenaar en met de ontwikkeling van de leerindustrie en porselein, productie lederen handschoenen zijn altijd in leven te blijven tegenwoordig.
Rit 6 : Sant Junien --> Montcarret
We beginnen onze rit in departement “Haute-Vienne”, en onmiddellijk komen we in het “Parc Régional van de Périgord en de Limousin”. We rijden door bossen met kastanjebomen, door valleien en kalkstenen plateaus. Door dit gebied lopen ook de pelgrimsroutes naar Santiago-de-Compostella.
Km 11 : Kasteel van Rochechouart : Kasteel uit de 13de eeuw, gelegen op de top van een heuvel. Het kasteel herbergt het museum van hedendaagse kunst.
Km 32 : We zijn halverwege het natuurpark van de Limousin & Périgord. We verlaten dept Haute-Vienne en komen in het “Departement Dordogne”. Er zijn veel grotten met prehistorische tekeningen. Vanaf de 11de eeuw tot de 15de eeuw was Dordogne het toneel van oorlogen tussen Engeland en Frankrijk.
Km 55 : Nontron – Hoofdstad van de “Périgord Vert”. Het groen verwijst naar de groene omgeving door de relatief hoge neerslag.
Km 82 : La Tour-Blanche - Einde van het Parc van de Limousin en de Périgord.
Km 104 : Ribérac – “Périgord Vert”, omzoomd door bos, in de groene vallei van de Dronne.
Km 144 : Montpon-Ménestérol - Gelegen aan de rivier de Isle. De wijngaarden van Bergerac en het prestigieuze Saint-Emilion zijn in de buurt. We komen we in de “Périgord Pourpre” : Purper verwijst naar de druivenstreek waar de bladeren in de herfst purper verkleuren.
Km 169 : Montcaret – 1500 inwoners. Men kan er de archeologische site van een “Gallo-Romeinse” nederzetting bezoeken.
Rit 7 : Montcarret --> Castets
Km 5 : Pessac-dur-Dordogne. We verlaten departement Dordogne. We steken de rivier “de Dordogne” over en komen in departement Gironde. “De Dordogne” is éen van de langste rivieren van Frankrijk. De rivier ontspringt nabij de hoogste top van het Centraal Massief (1885 m). Zij stroomt over 490 km door de departementen “Corrèze”, “Dordogne” en “Gironde” naar de Atlantische oceaan. De rivier is voor vele toeristen een uitdaging om per kano of kajak te verkennen.
Km 20 : We komen in het wijngebied “Entre-deux-Mers”, gelegen tussen de rivieren Dordogne en Garonne.
Km 45 : Castets-en Dorthe. We steken de rivier “de Garonne” over. De Garonne ontspringt in de Spaans Pyréneeën, en stroomt via Bagnères-de-Luchon Frankrijk binnen en zo naar Toulouse.
Km 83 : We verlaten departement Gironde en komen in “Departement Landes”. Kenmerkend voor de Landes zijn de enorme pijnboombossen. Lange, rechte wegen doorkruisen het departement van noord naar zuid.
Km 94 : Luxey. We komen in het “Natuurpark van de Landes van Gascogne”. Het is het grootste woudmassief van Europa.
Km 117 : Sabres – “Marqueze gebied”.
Km 133 : Morcenx – Einde van het natuurpark van de Landes.
Km 172 : Castets – Een klein dorp gelegen aan de drukke snelweg A63 van Bordeaux naar Spanje.
Rit 8 : Castets --> San Sebastian
Laatste rit van onze 8-daagse trip. Een iets wat kortere rit (133 km). Vanuit de Landes rijden we via de “Pyrénées Atlantiques” naar de Spaanse grens.
Km 25 : Soustons - Begrensd door de Atlantische Oceaan, omringd door 5 meren en omgeven door het grootste bos van Europa.
Km 65 : Bayonne - We steken de rivier “l’Adour” over, een rivier die ontspringt in de Pyreneeën op de Col du Tourmalet. Bayonne is de hoofdstad van Frans-Baskenland.
Km 74 : Biaritz, prestigieuze en elegante badplaats, aan de kust van de Golf van Biskaje, vooral bekend als badplaats en luchtkuuroord.
We volgen langs de D912 de kustlijn, en rijden langs de “Baai van Chingoudy” naar de Frans-Spaanse grens.
K
m 103 : Frans-Spaanse grens. We komen in Irun, een belangrijk commercieel en logistiek centrum. In het treinstation, moeten reizigers uit of naar Frankrijk overstappen, want de treinsporen in Spanje zijn breder dan die in de rest van Europa.
Km 115 : Jaizkibel – de meest westelijke top van de Pyreneeën. Alhoewel op zich een bescheiden hoogte (543 meter) heeft de heuvel door de ligging aan zee een imposante aanblik. De Jaizkibel wordt elk jaar opgenomen in de Classico San Sebastian. Lengte van de beklimming = 9 km, gemiddeld stijgingspercentage = 5,4%, steilste km = 8,5 %.
Km 133 : San Sebastian – Eindpunt van onze 8 daagse trip.