KOVERA CLASSIC - 3 juli 2022
Ondertussen is het reeds de 23ste KOVERA CLASSIC die doorging op zondag 3 juli ll.
Hield Corona ons de 2 voorbije jaren stevig in zijn greep, dan konden wij ons fietsevenement dit jaar terug op de rails zetten. Het was inderdaad nogal een gedoe in 2020 en 2021. Het eerste jaar mocht het sowieso al niet en moest iedereen in een cocon leven. Het voorbije jaar kon/mocht inrichten aanvankelijk niet, dan weer wel, dan weer niet of toch wel. Niemand die het wist. Niemand die wist wat te doen. Ongeveer een dikke maand voor de eerste zondag van juli (onze vaste datum) kon niemand ons verzekeren dat ‘inrichten’ überhaupt zou mogen. Toch nam het bestuur een beslissing en ging voor een Kovera Classic ‘light’.
De parcoursen werden uitgetekend, de affiches en flyers ontworpen, gedrukt en verdeeld, de tentjes, tafels en stoelen werden besteld.
Toch hield Corona het land nog stevig in zijn greep. In die mate dat er enkele leden het nog niet zagen zitten om samen te fietsen, laat staan te komen helpen. Ook was het voor de andere fietsers, sportief, recreatief of in familieverband, ok koffiedik kijken. Toch vond onze KOVERA CLASSIC doorgang.
Was het in de voormiddag nog een gezellige drukte dan temperden de weergoden ons enthousiasme even na de middag. Een plensbui kwam eraan…
Toch telden we circa 500 deelnemers.
Dit jaar zou het anders gaan. Van de regering kon/mocht iedereen terug organiseren en dus gingen wij er terug voor. Het zou terug een FULL Kovera Classic worden.
Van 07.30 hr -het eerste vertrekuur- schoven de wielertoeristen in dubbele rijen aan bij de inschrijvingstafels. De meeste opteerden voor onze ‘koninginnen-tocht’, zijnde 90 km over glooiende Hagelandse wegen richting Glabbeek. Het parcours, zoals de andere 3 parcoursen, was volledig onder handen genomen en aangepast waar het kon. Het is/was een prachtige rit, al zeggen we het zelf.
In Glabbeek was er een deugddoende bevoorrading met koeken allerhande en een sportdrank.
Aan de inschrijvingstafels viel het dan al op dat er een boel opteerde voor onze 60 km rit. Deze was volledig vernieuwd. Iedere deelnemer was danig in de wolken. Toch was er ‘ne flauwe’ die het nodig vond om aan een splitsingspunt de pijlen van 60 en 35 km los te peuteren en te verhangen….
Zo gebeurde het dat enkelen van het 60 km parcours op dat van de 35 kwam en bij aankomst er slechts 45 km op hun teller stond. Diegenen van het parcours fietsten dan weer 42 km.
Gelukkig konden we snel ingrijpen en het bord in zijn oorspronkelijke staat herstellen. Zo kon iedereen verder op zijn/haar gekozen parcours.
Bij vertrek en tussenstop viel het ons op hoeveel er electrisch gefietst wordt. We telden ruim 80, misschien wel 90 %, electrische fietsen. Covid zorgde ervoor dat de fietsenwinkels gouden zaken deden…
Bij de tussenstop aan visvijver Goudvis te Ramsel was het druk, zelfs heeeel druk. Er waren handen te kort om iedereen te bevoorraden van spijs en drank. De aanwezige Pallietertrappers deden wat ze konden.
Bij aankomst op de Kovera-site was iedereen in de wolken omtrent de uitgetekende parcoursen, de bewegwijzering, de aankomstzone, en dies meer.
We telden in totaal circa 900 deelnemers.
Langs deze weg danken wij al deze deelnemers, zeggen we dank aan onze helpende leden voor welke taak dan ook, maar nog het meest de mensen van KOVERA met name Chris, Hilda en Maurice voor hun locatie, het schenken van de T-shirts en de steun die van hen jaar in, jaar uit mogen ontvangen.
Een dikke merci is hier wel op zijn plaats.