Maandag 21 juli - 145 km
Wegkapiteins: Tom Dhaenes, Willy Warpy, Jos Wynants
Chauffeurs:Eric Clé, Louis Scheers, Julia Valgaeren
Weilburg:Na 15 km - Nog 130 km
Weilburg (12700 inw) ligt in het centrum van Duitsland, iets ten westen van het geografisch middelpunt.
De stad ligt langs de oever van de Lahn. De meander van de Lahn rond Weilburg wordt afgesneden door de Weilburger Schiffstunnel, de enige scheepvaartunnel in Duitsland (lengte 210 m), die heden ten dage niet meer door het commerciële scheepvaartverkeer wordt gebruikt en nog enkel door kanovaarders en andere watersporters.
Verder is er nog het Hochschloss, een kasteel gebouwd in de jaren 1535-85. Het interieur is integraal bewaard gebleven.
GieBen:Na 63 km - Nog 82 km
Gießen is de grootste stad en middelpunt van Opper-Hessen, een belangrijke universiteitsstad, verkeersknooppunt alsook bestuurlijk centrum voor het Regeringsdistrict Gießen en het Landkreis GieBen. Gießen is de op zeven na grootste stad van Hessen en telt 76.680 inwoners.
Door de geringe (normale) industrie die er is in Gießen is de nadruk meer komen te liggen op de immer toenemende dienstenindustrie, de vermaarde Justus Liebig-Universiteit, en zijn centrale ligging in het hart van Duitsland, de directe nabijheid van het Rijn-Maingebied en goede verkeersverbindingen.
Beroemde persoonlijkheden zijn bijvoorbeeld Justus von Liebig (Duitse chemicus en pionier op het gebied van toegepaste scheikunde), naar wie de universiteit genoemd werd, Wilhelm Conrad Röntgen, de eerste nobelprijswinnaar voor fysica (1901), die hier gestudeerd heeft en begraven ligt, of Wilhelm Liebknecht, in Gießen geboren medeoprichter van de SPD.
Gießen heeft de hoogste studentendichtheid van Duitsland. Op 77.000 inwoners zijn er rond de 32.000 studenten, dan zijn er naast de universiteit in Gießen ook nog de Technische Hochschüle Mittelhessen met ongeveer 13.000 studenten, waarvan ongeveer 7.500 in Gießen
Grünberg:Na 84 km - Nog 61 km
In de 13de eeuw groeide Grünberg uit tot een stadje. Momenteel telt Grünberg 13500 inwoners. Het bekendste bouwwerk is een renaissanceslot.
Fulda:Na 145 km - Nog 0 km
Fulda (65000 inw) ontstond bij een in 744 in opdracht van Bonifatius gesticht benedictijner klooster. Hij –ook wel eens de apostel van de Duitsers genoemd-maakte van de stad een belangrijke bedevaartplaats. Uit deze periode dateert ook de Romaanse Michaelskerk (818-822), een van de oudste kerken in Duitsland. Bonifatius' relieken bevinden zich nu in de crypte onder de dom, die van later datum is. Bonifatius, een Angelsaksische monnik uit het klooster van Exeter, tracht in 754 de Friezen te kerstenen, maar wordt bij Dokkum vermoord.
Na grote schade te hebben geleden in de Dertigjarige Oorlog beleefde de stad in de 18de eeuw een nieuwe bloeiperiode, die de stad haar huidige barokke uiterlijk bezorgde. De Dom (1704-1712) dateert uit deze periode, evenals onder meer het stadspaleis en de oranjerie. In deze periode beschikte Fulda ook over een universiteit, die tot 1805 heeft bestaan. Het prinsbisdom Fulda werd in 1803 geseculariseerd tot vorstendom en aan Willen-Frederik van Oranje-Nassau (de latere koning Willem I) toegewezen, maar werd hem reeds in 1806 afgenomen. In 1866 werd het geannexeerd door Pruisen.
Nabij Fulda strekt zich een oost-west corridor van laagland uit tussen de Hohe Röhn en het Knüllgebirge: de Fulda Gap ('gat van Fulda'). Napoleon erkende het strategisch belang van deze corridor al, maar tijdens de Koude Oorlog werd dit belang actueel gezien de nabijheid van het IJzeren Gordijn. Via de corridor kon het Warschaupact naar Frankfurt oprukken, of de NAVO naar de zuidelijke Oost-Duitse industriegebieden. Zowel de NAVO als het Warschaupact aan de andere kant van de grens hadden hier dan ook sterke militaire eenheden.
Hotel am Schloss
Habsburgergasse 5-11
36037 Fulda
Fon. +49.661.250.5580 - Fax. +49.661.250.558.99
www.hotel-am-schloss-fulda.de
E-Mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Ritverslag van de dag:
Hadamar - Fulda
Rit 3
21 juli 2014
Vandaag rit 3. En wie rit 3 zegt, zegt meteen de rit ‘der waarheden’. De rit waarin –uit ervaring- de eerste barsten in de pantsers ontstaan. De eerste twee ritten worden meestal gefietst op adrenaline. Zonder pijn, zonder schroom, met een massa moed.
Maar eerst teruggaan naar gisteren avond. Het eten in hotel Oranien Nassau was grandioos. We moesten dan wel ruim een uur wachten, maar het was het wachten MEER dan waard. Lekker, heel lekker. De biertjes achteraf verdronken in het niet.
De weersverwachting voor vandaag was niet heilspellend. Volgens de lokale radiostations was het vandaag ‘Gewitter, regen und viel Wolken’. Tijdens de hele rit echter geen spatje aan de lucht. Soms had het geregend voor onze doortocht, soms was het regen achteraf. Geen druppeltje, een matige wind.
Toch was het vandaag een moordende rit. Bij aankomst telden de GPSen maar liefst 2000 hoogtemeters. Wie had die verdorie allemaal overwonnen?
Even een onderbreking hier aan tafel… Iemand komt me toevertrouwen: “De winnaar van de rit vandaag was Cle!! Clé, met ‘C’ en e met accent’.
Allez die is weeral content.
Fulda, onze eindplaats, is een prachtige, oude stad. Wel is/was het een probleem om de volgwagen te parkeren, om de fietsen te stallen en een onmogelijk probleem om elektriciteit voor onze vriezer te vinden. Hopelijk vallen de temperaturen morgen mee want het zullen onderweg GEEN gekoelde dranken zijn.
Iedereen heeft een prima forme, fietst prima de heuveltjes op en komt fris als een hoentje aan. Allez, dat vermoed ik toch want iedereen kan nog een grosse Bier bestellen bij aankomst.
Nu, aandachtige lezers, eten we verder en gaan we daarna allemaal samen naar bed.
Alleen zo, zijn we morgen fris als hoentjes, iets wat in de Hessen-regio, met de vele heuvels, nodig is.
Hulshout en omgeving, de Berliners groeten u.
Robert Van Den Toer.