Donderdag 24 juli - 77 km

 

Wegkapiteins: Louis Scheers en Jos Wynants

Chauffeurs:

 

Chemnitz:Na 0 km - Nog 77 km

 

 

Freiberg:Na 38 km - Nog 39 km6.1

Freiberg (41000 inw) heeft een laatgotische kathedraal met een beroemd laatromaans portaal ('Golden Pforte') en een 16de eeuwse preekstoel, de zgn. 'Tulpenkanzel'. Het stadhuis is gebouwd tussen 1472 en 1474.

 

 

Dresden:Na 77 km - Nog 0 km

Dresden is de hoofdstad van de Duitse deelstaat Saksen. De stad aan de Elbe telt ruim een half miljoen inwoners, de agglomeratie wel 1,1 miljoen, en maakte van 1949 tot 1990 deel uit van de communistische DDR. Bestuurlijk is het een kreisfreie Stadt.



Vanaf 1485, toen de regerende familie Wettin zich er vestigde, werd Dresden een belangrijke stad. Onder vorst August de Sterke werd de stad in de 18de eeuw een kunst- en cultuurcentrum. Vanwege de vele barok- en rococoarchitectuur kreeg de stad de bijnaam Elbflorenz (Florence aan de Elbe).

Vanaf 1889 was Dresden dankzij Heinrich Ernemann dé plek voor de Europese fotografische industrie. Vele technologische vernieuwingen kwamen er vandaan zoals de eerste eenogige kleinbeeld spiegelreflexcamera ter wereld. Verder was Dresden in de 20ste eeuw thuishaven van VEB Pentacon-fabriek die, in de DDR-tijd (1949-1990), onder meer de Praktica maakte.

6.2Tijdens WOII bleef Dresden in eerste instantie gevrijwaard van de geallieerde bombardementen. Vanaf het najaar van 1944 werden kleine delen van de stad gebombardeerd, met name die waar de wapenindustrie was gevestigd. In de nacht van 13 op 14 februari 1945 werden door de Britten en Amerikanen echter twee zeer zware luchtaanvallen met brand- en brisantbommen uitgevoerd. Ruim 25.000 mensen verloren het leven en 75.000 woningen verdwenen van de kaart. De extreem hete vlammenzee veroorzaakte een vuurstorm die veel mensen de vlammen inzoog.



Deze verwoesting was niet de enige die de stad heeft geteisterd:

  • In 1491 verwoest door een grote brand;

  • In 1760 verwoest door een Pruisische kanonnenbeschieting tijdens de zevenjarige oorlog;

  • In 1849 door het onderdrukken van een opstand voor een grondwet, het Dresdener oproer;

  • In augustus 2002 teisterden overstromingen de stad, een gevolg van de overvloedige regenval in het stroomgebied van de Elbe (hoogwater in Centraal-Europa 2002).

  • Na WOII wilden de communistische autoriteiten Dresden ombouwen tot een socialistische metropool. Dat hield in dat bijna alle ruïnes in het stadscentrum werden opgeruimd. Historisch waardevolle gebouwen werden gesloopt, ondanks sommige protesten, zoals de Sophienkirche die in 1962 werd afgebroken. Een aantal historische gebouwen werd herbouwd, zoals de Zwinger en de Semperoper. De ruïnes van de Fauenkirche bleven staan als monument. Na de Wende werd gekozen voor een andere stedelijke planning: de stad moest haar vooroorlogse uiterlijk terugkrijgen. De Frauenkirche werd volledig herbouwd en andere delen van de stad werden in een historische trant heringericht. Hierdoor heeft Dresden een historische, barokke uitstraling gekregen en trekt de stad meer en meer toeristen. Deze stedelijke "vernieuwing" gaat tot op de dag van vandaag nog steeds door.

Ook in Dresden gingen in het najaar van 1989 duizenden DDR-burgers de straat op voor méér democratie en vrijheid.

Oorspronkelijk lagen alle stadsdelen van Dresden in wat nu de Altstadt en de Neustadt zijn. Naast de binnen de stadsmuur gelegen delen van Dresden ontstonden in de 18de en 19de eeuw buiten de stadsmuren voorsteden die doorgaans door de Saksische vorsten werden gebouwd en soms naar hen werden vernoemd (Friedrichstadt, Antonstadt, Johannstadt). De Antonstadt staat tegenwoordig bekend als de Äußere Neustadt, al behielden de andere Koninklijke voorsteden hun naam. Later in de 19de eeuw werden door de groei van Dresden nabijgelegen dorpen ingelijfd bij de stad. Verscheidene voormalige dorpen hebben hun dorpskern behouden.

In 1958 was het stadsgebied ingedeeld in de stadsdelen Mitte, Ost, West, Süd en Nord. Sinds 1991 is deze indeling vervangen door een nieuwe met tien Ortsamtbereiche (voor het stadsgebied van vóór 1990) en negen Ortschaften (voor de na 1990 toegevoegde gebieden).



Naast de vele musea, zijn er de bezienswaardigheden:

6.3

  • de Frauenkirche (wederopbouw voltooid in 2005 - foto): Deze imposante kerk werd gebouwd vanaf 1726. De koepel (23,5m doorsnede, 95m hoog) werd in 1738 voltooid. Het gebouw geldt als het fraaiste product van de protestants-christelijke architectuur. Tijdens de bombardementen van 13 en 14 februari 1945 werd de kerk vrijwel volledig verwoest, maar sinds 1994 heropgebouwd. Voor de heropbouw vond men in de puinhopen 8390 stenen van de voorgevel, de muren en de plafonds, waarvan slechts 10% intact. Tienduizend oude afbeeldingen hielpen om de stenen te lokaliseren, met en fotograferen vooraleer ze hun oorspronkelijke plaats kregen.

 

  • 6.4
    de Sankt Trinitatis kathedraal (voormalige Katholische Hofkirche): Dit is het grootste religieuze gebouw van Saksen. De basiliek werd van 1738 tot 1755 gebouwd. De klokkentoren is 85 m hoog. De sterke invloed van de Italiaanse barok blijkt onder anderen uit de apostel- en heiligenbeelden op de artieken.













  • de Zwinger: Dit barokke 18de eeuwse paleis is een van de hoogtepunten van ieders bezoek aan Dresden. Het paleis raakte tijdens het bonbardement van 1945 eveneens zwaar beschadigd maar is met uiterste nauwkeurigheid terug opgebouwd.

6.5 



  • het Residenzschloss: het kasteel in renaissancestijl waar vroeger het hof resideerde, werd tijdens WOII vrijwel volledig verwoest.

6.5

  • het Coselpaleis;

  • de Semperoper: De opera werd van 1871 tot 1878 gebouwd door een persoonlijke vriend van Richard Wagner. Het gebouw is in Italiaanse renaissancestijl. De halfronde voorgevel bestaat uit twee verdiepingen met arcaden, bekroond met een derde inspringende verdieping.

  • het Schauspielhaus am Zwinger.

  • Verder zijn er her en der verspreid de diverse pleinen, zoals de Altmarkt met de Kreuzkirche, de Neumarkt en de Brühlsche Terrase (foto).

6.7

Een 18 kilometer lang gedeelte van het dal van de Elbe, waaronder ook een gedeelte van Dresden, werd door in juli 2044 door UNESCO als werelderfgoed verklaard. Als gevolg van plannen voor de bouw van de Walsschlösschenbrug, kwam het twee jaar later op de rode lijst. Op 25 juni 2009 werd het Elbedal weer verwijderd van de werelderfgoedlijst, omdat de stad de bouw van de brug belangrijker vond dan de plaats op deze lijst. Het verkeer tussen de "Altstadt" en de "Neustadt" liep altijd via de monumentale brug "Das Blaue Wunder". Deze brug raakte door het steeds grotere verkeersaanbod overbelast. De discussie om op de werelderfgoedlijst vermeld te moeten blijven en of dat het voor de infrastructuur van de stad beter was om een nieuwe brug te bouwen, kon zelfs vaak op straat "live" bijgewoond worden. De inwoners van de stad vonden vaak dat Dresden zoveel aantrekkingskracht heeft, waardoor een vermelding op de UNESCO-lijst niet nodig zou zijn. In 2013 werd de Waldschlösschenbrug in gebruik genomen

 

 




6.8

Hotel Dresden Alststadt

Magdeburger Straße 1A

01067 Dresden

Tel +49.351.486700

 

Kronach - Chemnitz

Rit 5

23 juli 2014

Chemnitz – Dresden

Rit 6

24 juli 2014

Omwille van drukke contractbesprekingen met renners uit de ploeg, maar ook renners van andere ploegen en besprekingen met sponsors en kandidaat-sponsors, is het niet altijd mogelijk om de ritverslagen tijdig klaar te hebben. Het strakke tijdsbestek is vaak een beetje té strak. Het bemoeilijkt vaak het innemen van edel vocht tijdens de avonden…

De rit van gisteren( rit 5, Fulda-Kronach) was loodzwaar. De 2167 hoogtemeters zeggen een leek mss niet veel, voor een geoefende fietser alles. Bedenk daarbij dat de klassieker naar Rochefort ‘amper’ 1700 hoogtemeters telden en dan kan je inbeelden wat een geaccidenteerd parcours onze helden voorgeschoteld kregen. Gingen de eerste kilometers nog licht glooiend, dan kwam er na circa 30 km een patat van jewelste. Nog maar net van de hoofdbaan ging het met 12, 13 en zelfs 16 % omhoog. Het was bij sommigen wringen op het zadel, duwen op de pedalen, niet opzij kijken, om toch maar niet om te vallen.

Was het parcours (de voorbije ritten incluis) onverwacht zwaar, dan was de omgeving prachtig. Vaak was het fietsen op rustige wegen zonder een auto tegen te komen. Weer waren er links en rechts van de weg onmetelijke graanvelden. Wij die dachten dat den Duits ‘kartoffellen’ en ‘zwiebelen’ at, weten nu dat brood een voorname plaats op de eettafel inneemt.

Het pick-nicken langs de kant van de weg is telkens een verpozing voor iedereen. Niet voor de volger(s) die moet zorgen dat het brood gehaald is, de banaantjes klaar liggen en een ideale locatie uitgezocht is.

Tot op heden echter nog geen kwaad woord gehoord.

Onderweg fietsten we door Zwickau de 4de grootste stad van het voormalige Oost-Duitsland. De boulevard leek wel kilometers lang. Wie Zwickau zegt, denk natuurlijk aan ‘Trabant’. Het was hier dat het ge- en bekende autootje geproduceerd werd. Van de fabriek was op ons parcours geen sprake.

We telden amper 7 Trabantjes onderweg.

Het Biendo hotel lag tegen een brede boulevard in het centrum. En wederom waren de kamers, het avondeten en ontbijt prachtig. Benieuwd wie en hoeveel iedereen aangekomen is deze fietstrip. In het verleden waren er die tot 4 kg bijwonnen tijdens een 7- of 8-daagse fietstrip.

Vandaag stond er een korte etappe op het programma. Amper 77 km scheidden Chamnitz van Dresden, onze bestemming. Er werd door de groep beslist om een half uurtje later te vertrekken; 08.30 hr. i.p.v. 08 hr. Bij de start moest PeterA echter nog een nieuwe ketting monteren en merkte hij dat wijn versnellingskabel het eveneens begeven had. Het was reeds 09.22 hr. Toen de startvlag naar beneden mocht. Een vlugge telling leerde de chauffeur dat hij maar 13 en geen 14 schaapjes telde. BartT kwam het hotel nog uitgestormd om de achtervolging in te zetten. Mede door de vele lichting langs de kant van de weg, moest hij ettelijke kilometers jagen om de meute terug in te halen.

Was het dan wel een kortere rit, dan ging het parcours weeral op-en-af. Na 50 km stonden er al 800 hoogtemeters op de teller.

Ook kwamen er dreigende regenwolken in de verte aangedreven. De eerste regendruppels waren een feit. Op circa 20 km van de eindstreep gingen de wolken volledig open en stroomde het water langs de kant van de wegen. Het zou een nat Dresden worden.

Aangekomen (13 hr.) werden we begroet door de twee dames die de transfer Hulshout-µDresden per auto maakten. Onmiddellijk werden de sleutels verdeeld en kon iedereen onder een deugddoende, warme douche.

In de namiddag genoot de hele groep van het mooie, terug opgebouwde Dresden. De stad was op het einde van de Tweede Wereldoorlog door de geallieerden immers platgebombardeerd. Hiervan is niet veel meer te merken. Iedereen was blij verrast met de prachtige gebouwen ter plaatse.

Tussen de regenbuien door verkende iedereen de stad en konden de plaatjes geschoten worden.

Voor de familie en vrienden van de deelnemers: iedereen blaakt nog van gezondheid. Niemand toont ook maar een spatje van verminderde conditie (of kan het goed verbergen). Iedereen kan nog goed eten (sommige veeeel te goed).

Morgen is reeds onze voorlaatste etappe. ’s Avonds zijn we uitgenodigd op de BBQ door Gabi en Frank, onze Oost-Duitse vrienden. Iedereen heeft het hier al enkele dagen over. Morgen is het dan eindelijk zo ver.

Greetz van Robert Uit Den Toer.