HULSHOUT – VERONA
WTC Pallietertrappers
Dinsdag 18 juli
Rit 4 Erstein (F) – bad sakingen (D)
Afstand: 150 km Weer: zonnig, bewolkt, regen en terug zonnig
Vertrek: 08.15 Hr (slapers) Aankomst: 15.45 hr
Hotel: Am Hochrhein
KLEDIJ SPONSORS:
TRANSPORT MICHIELS – DE HOOFDZAAK – LANDOLIUM
VAN LOO PROJECTS – LANDMETER VAN DEN VONDER
BRASSERIE HAP – BEENHOUWERIJ HET EINDEKEN LAMBREGHTS SANITAIR – BOB BRUYNSEELS GARAGE
Een typische overgangsrit waarin weinig gebeurd, geen ontsnappingen, geen achterblijvers ware er niet de regen en de Deviations-kes onderweg.
Klagers van hulshout, kom aub s naar hier. De eene omleiding na de andere, met kilometers omleiding als gevolg. Hier geen eene zager of negatieveling om ’t smoelenboek, bij ons is’t spijtig genoeg anders.
En,.. de fietsers kunnen dan dikwijls nog door maar de volger van dienst. Hoola; Gisteren fietsten de toeristen circa 153 km, de volgwagen 193 !!!
Vandaag vertrokken we in volle zon en dit tot de eerste stop na 77 km. Tot daar rechte banen zonder helling zonder klimwerk maar ook zonder ook maar één huis. We volgden constant t waten. Enkel een boel vrachtwagens onderweg. Enkel een probleem voor de inkopen of tanken voor de volgwagen.
Bij onze picknickstop hadden we net gegeten of de lucht werd donker. Regen, dan maar enkele minuten wachten en terug onder een stralende lucht vertrekken. Dit viel exhter tegen. Na een tiental kms terug wolken en regen, met bakken. En de volgwagen die zat vast achter een omleiding.
Pas in Rheinfelden vond de groep de Kovera volgwagen terug. Iedereen slaakte een zucht, zowel de fitsers als de volger. Ondertussen hadden we de stad Bazel al doorkruist. Tramsporen en verkeerslichten alom.
De laatste 12 km waren nog de moeilijkste door het vele verkeer. De grote weg af en proberen langs de Rijn naar het hotel. Dat lukte wonderwel en zodoende was er tijd genoeg om het Duitse grstennat te proeven op het terras. Benieuwd wat de pot sff schaft. Tot nu toe GEWELDIG..
Nu mss moeilijk slapen voor enkelen want morgen wachten de Alpen ons op. Zij liggen daar met opengesperde mond. Gereed om de Pallietertrappers met huid en haar op te slokken.
Benieuwd of de groep sterker is dan de groep van 1998 toen we de berg WEL klein kregen.
En.. .. alle 19 foetsers zien er nog goed uit. Allee vandaag, binnen van -16 hr en e bekke getronke,... da verandert da wel. Wel wordy er nu op t terras gemd gebodrn voor een vio-plaats in de volgwagen.
Ciao,
Robert Latour uit de toer
Groot Elzas kanaal en Rijn
Na 7 km - na 10 km
Rijn
De Rijn is met 1232 kilometer een van de langste rivieren van Europa, 695 kilometer ervan ligt in Duitsland waar ook het grootste deel van het stroom-gebeid (120.000 van de 185.000 km²) ligt, 376 kilometer ligt in Zwitser-land en 161 kilometer in Nederland.
De Rijn ontspringt in Graubunden, in de Zwitserse Alpen, waar twee bron-rivieren ontspringen. De Voor-Rijn is de langere van de twee, daarom wordt de totale lengte van de rivier vanaf de Voor-Rijn gemeten. De Voor-Rijn komt samen met de Achter-Rijn ten westen van Chur. Na het samen-vloeien van Voor- en Achter-Rijn krijgt de rivier de naam Alpenrijn, en vormt achtereenvolgens de grens tussen Zwitserland en Liechtenstein en die tussen Zwitserland en Oostenrijk. Nadien mondt hij uit in de Bodensee dat groten-deels door het Rijnwater wordt gevoed. Na Stein am Rhein stroomt de Rijn als Hochrhein weer verder. De oude brug in Konstanz is het nulpunt voor positieaanduidingen langs de Rijn in Rijnkilometers.
Tussen Bazel en Breisch am Rhein is de rivier niet bevaarbaar, maar ten wes-ten van de Rijn, op Frans grondgebied, is het Grand Canal d’Alsace (de “nieuwe Rijn”) (wat wij enkele kilometers volgen) parallel aan de Rijn gegraven. Daartussen ligt een eiland dat ruim 50 km lang is.
Het deel van de rivier vanaf de Rijnknie in het centrum van Bazel tot aan Bingen wordt de Oberrhein (Boven-Rijn) genoemd. De Rijn vormt hier de Duits-Franse grens.
Het deel tussen Bingen en Bonn heet de Mittelrhein (Midden-Rijn). De Rijn gaat hier door een smal doorbraakdal, over een rotsige bodem met vele on-diepten en kleine eilandjes. Veel rotsen zijn opgeruimd om de scheepvaart mogelijk te maken. Bij Sankt-Goarshausen ligt de Lorelei (Rkm 555) een rots die 132 meter boven het water uitsteekt. De Rijn gaat met een scherpe bocht eromheen. De Mittelrhein is op dat punt op zijn smalst, slechts 145 meter, en met 25 meter ook op zijn diepst. Bovendien staat er een gevaarlij-ke stroming. Ook verticaal vanuit de diepte stroomt het, waardoor ook gro-te moderne schepen soms in moeilijkheden komen. Bij Koblenz vloeit de Moezel in de Rijn. Dit markante punt wordt Deutsches-Eck genoemd.
Vanaf de samenvloeiing met de Sieg bij Bonn wordt het deel van de rivier tot aan de Nederlandse grens Niederrhein genoemd. Deze Nederrijn ligt ge-heel in Noordrijn-Westfalen en stroomt aanvankelijk door een dichtbevolkt stedelijk gebied en vanaf Wesel door een landelijke regio. Bij Emmerik wordt de 400 meter brede rivier overspannen door de Rijnbrug, de langste Duitse hangbrug. In Duisburg is de samenvloeiing met de Ruhr. De Nieder-rhein stroomt verder langs het Duitse Ruhrgebied, tot in de jaren tachtig verantwoordelijk voor een groot gedeelte van de vervuiling waarmee de Rijn te kampen had.
Bij Spijk passeert de Rijn de Nederlandse grens en en begint de delta. Hier ligt de grens tussen Duitsland en Nederland feitelijk in het midden van de ri-vier. Daarna vertakt de rivier regelmatig. Op bestaande en voormalige split-sings- en samenvloeiingspunten veranderen de riviertakken in de delta van naam. De Waal draagt tegenwoordig 2/3 van de afvoer, Nederrijn-Lek en IJssel samen de rest.
Praktische de volledige rit zullen we de Rijn of le Grand Canal d’Alsace in ons zichtveld hebben vandaag.
Neuf-Brisach
Na 55 km - nog 94 km
Neuf-Brisach is een bijzondere dorp in de Elzas vlakbij de Duitse grens. Het dorp is geheel gebouwd volgens plan van de meesterbouwer van Lodewijk XIV. Vauban zag in Neuf-Brisach zijn meesterwerk en wordt dan ook geëerd in het dorp met een museum.
Neuf-Brisach is bijzonder omdat het volledig als vestingstad is gebouwd en puur als doel had Frankrijk te verdedigen tegen Duitse invallen. De gemeente is volle-dig omwald met twee grote muren in een stervorm. Deze worden aangevuld met en patroon van halve manen. Als aanvaller raak je makkelijk gedesoriënteerd in de wirwar van muren. In de 18de en 19de eeuw werd de stad en de wallen constant bemand door een garnizoen soldaten. Op de wallen stonden op diverse plaatsen artillerie opgesteld. De ingang was via een van de vier poorten van de stad.
Het stratenpatroon is gevormd als een dambord met in het midden het centrale Place des Armees. Hier vind je een mooie en sobere kerk. De garnizoensoldaten moesten immers ook zedig blijven en werden geacht iedere zondag naar de kerk te gaan. Een andere mooi gebouw in het dorp is het oude raadhuis in typische Elzas stijl.
Sinds 2008 staat Neuf-Brisach op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.
Ottmarsheim
Na 85 km - nog 64 km
Ottmarsheim ligt in het departement Haut-Rhin, Elzas.
De achthoekige abdijkerk was de kerk van de voormalige benedictijner abdij van Sainte Marie en dateert van de vroeg 11de eeuw.
Kembs
Na 97 km - nog 52 km
Indien men de Rijn van Basel naar Straatsburg afvaart, komt men door 8 sluis-complexen, die allemaal uit een grote en een kleine sluis bestaan. Het hoogtever-schil tussen Kembs en Straatsburg is 130 meter. De 1ste en oudste sluis is bij Kembs. Deze werd in 1932 gebouwd. In de kleine sluis kunnen schepen van 135 meter lang en ruim 11 meter breed. Toen het sluizencomplex 80 jaar oud was, werd de renovatie gestart.
Weil-am-Rhein
Na 110 km - nog 39 km
Even voor Weil am Rhein steken we de Rijn over, Duitsland in. Hier zitten we tevens vlakbij de Zwitserse grens.
Sinds 2007 is Weil am Rhein met de Drielandenbrug, een boogbrug voor fietsers en voetgangers over de Rijn, verbonden met Frankrijk. Sinds 2016 zijn Bazel en Weil am Rhein nu ook aan de Franse Rijnzijde met elkaar verbonden met een fiets- en voetpad.
Weil am Rhein herbergt de fabriek van design meubelen Vitra. Deze fabriek be-staat uit enkele door gerenommeerde architecten ontworpen fabriekshallen. Op en rond het fabrieksterrein staan enkele bijzondere en kunstzinnige objecten. Bij de ingang van het fabriekscomplex is een klein museum gevestigd, het Vitra De-sign Museum.
Basel
Na 116 km - nog 33 km
Bazel is met 177.000 inwoners (agglomeratie 883.000 inw.) de 3de stad van Zwit-serland.
Bazel staat algemeen bekend als de culturele hoofdstad van Zwitserland. De stad is beroemd om zijn vele musea. In 1460 werd in Bazel de eerste Zwitserse univer-siteit opgericht. In 2019 werd Bazel samen met Genève en Zurich gerangschikt onder de tien meest leefbare wereldsteden.
De Marktplatz met het gotische stadhuis en Jugendstilpanden behoort tot de be-langrijkere pleinen. Een ander markant plein is de Barfüsserplatz (blootvoets-plaats). Het plein ontleent zijn naam aan de Franciscanen, die hier ooit hun kloos-ter hadden en blootsvoets, ofwel barfuss rondliepen. De woonwijken in Groot-Bazel hebben een groen, parkachtig karakter.
Noemenswaardig is de markante, neogotische evangelische Elisbethkirche uit 1865 in het centrum van de stad. De toren is ruim 70 m hoog, op 52 m hoogte bevindt zich een smal uitzichtplatform dat via 228 treden te bereiken is. Rond 1968 dreig-de sloop van de kerk ten gunste van een parkeergarage. Na de bouw van de Lu-kaskirche in 1973 verloor de Elisabethenkirche als godshuis haar functie. Rond 1992 werd de kerk gerestaureerd. Sinds 1994 is ze een 'Offene Kirche' met bene-den een klein café en wordt ze gebruikt voor talloze ook niet-kerkelijke activitei-ten en doeleinden.
In Bazel zijn diverse parken, waaronder het Kannenfeldpark uit 1951 in de wijk St. Johann, met 9,1 hectare het grootste stadspark van Bazel, dat van 1868-1932 een kerkhof was.
In Kleinbasel, ten noorden en oosten van de Rijn, is het stadsbeeld wat rommeli-ger en meer industrieel. Deze eigenschappen maken Klein-Bazel een populair stadsdeel onder jongeren voor zowel wonen als uitgaan. In Kleinbasel bevindt zich ook de Messe, een tentoonstellingsruimte. Er bevinden zich in Kleinbasel enkele hoge kantoorgebouwen, zoals de 105 m hoge Messeturm (2003) met 31 etages en de 178 m hoge Roche-Turm (2015) met 41 etages. Naast de 1ste Roche-Turm is in 2021 een 2de Roche-Turm gekomen, 205 m hoog, Zwitserlands hoog-ste kantoorgebouw.
Rheinfelden
Na 132 km - nog 17 km
Rheinfelden (33.000 inw) grenst aan het gelijknamige Zwitserse Rheinfelden aan de overzijde van de Rijn. Beide steden en landen zijn met elkaar verbonden door een oude historische brug.
Het centrum van het Duitse Rheinfelden behoorde in de middeleeuwen tot het Zwitserse Rheinfelden en was nauwelijks bewoond. Er was wel de burcht Beug-gen, die het centrum was van de commanderij Beuggen.
Bad Säckingen
Na 149 km - nog 0 km
De voornaamste bezienswaardigheid van Bad Säckingen is de overdekte houten brug uit de 5de eeuw. Met 203 meter is het de langste overdekte houten brug van Europa.
Verder is er de kloosterkerk Sankt Fridolin met twee markante torens met ui-vormige koepels. De kerk werd rond 1340 in Gotische stijl gebouwd en rond 1740/1755 in barokstijl gerenoveerd.
Het Schloßpark met herenhuis Schönau (ca. 1600) met ervoor het standbeeld de trompetter, theehuis en Diebsturm, de toren is in 1864 in nieuw-gotische stijl verbouwd en in 1979 grondig gerenoveerd zijn de andere noemenswaardigheden.
Hotel AM HOCHRHEIN
RheinuferstraBe 30
D-79713 Bad Säckingen
Tel 00.49.7761.9242
email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
www.hotel-am-hochrhein.de